INFORME 19/2024 COMPTE GENERAL DE LES CORPORACIONS LOCALS EXERCICI 2022 INFORME 19/2024 COMPTE GENERAL DE LES CORPORACIONS LOCALS EXERCICI 2022 Edició: desembre de 2024 Document electrònic etiquetat per a persones amb discapacitat visual Pàgines en blanc inserides per facilitar la impressió a doble cara Autor i editor: Sindicatura de Comptes de Catalunya Via Laietana, 60 08003 Barcelona Tel. +34 93 270 11 61 sindicatura@sindicatura.cat www.sindicatura.cat ISSN: 2385-7455 Publicació subjecta a dipòsit legal d'acord amb el que preveu el Reial decret 635/2015, del 10 de juliol SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 19/2024 ÍNDEX ABREVIACIONS .................................................................................................................... 7 ACLARIMENT SOBRE ARRODONIMENTS ........................................................................... 7 1. INTRODUCCIÓ .............................................................................................................. 9 1.1. OBJECTE I ABAST .................................................................................................... 9 1.2. METODOLOGIA ..................................................................................................... 11 2. CONCLUSIONS ........................................................................................................... 13 2.1. OBSERVACIONS .................................................................................................... 13 2.2. RECOMANACIONS ................................................................................................. 18 3. TREBALL REALITZAT .................................................................................................. 23 3.1. CENS DE LES ENTITATS DEL SECTOR PÚBLIC LOCAL CATALÀ DE L 'EXERCICI 2022 ....... 24 3.1.1. Variació del cens ................................................................................... 26 3.1.2. Inscripcions al Registre del sector públic local de Catalunya i adscripcions.......................................................................................... 27 3.1.3. Fets posteriors....................................................................................... 31 3.2. TRAMESA DEL COMPTE GENERAL ........................................................................... 32 3.2.1. Grau de presentació del Compte general ............................................. 32 3.2.2. Evolució en el lliurament ........................................................................ 38 3.2.3. Incompliments en el lliurament .............................................................. 40 3.3. APROVACIÓ, FORMAT I CONTINGUT DEL COMPTE GENERAL ........................................ 45 3.3.1. Aprovació del Compte general ............................................................. 45 3.3.2. Format i contingut del Compte general ................................................. 48 3.4. VALIDACIÓ DELS COMPTES ANUALS I DE LES DADES COMPTABLES .............................. 64 3.5. ANÀLISI DELS COMPTES ANUALS I ESTATS ................................................................ 68 3.6. ESTATS AGREGATS................................................................................................ 71 3.6.1. Estat de liquidació del pressupost ........................................................ 72 3.6.2. Romanent de tresoreria per a despeses generals................................. 89 3.6.3. Compte del resultat economicopatrimonial ........................................... 92 4. ANNEXOS .................................................................................................................... 93 4.1. VARIACIONS EN EL CENS DELS ENS LOCALS I DELS SEUS ENS DEPENDENTS ................. 93 4.1.1. Ajuntaments .......................................................................................... 93 5 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 19/2024 4.1.2. Consells comarcals ............................................................................... 95 4.1.3. Diputacions ........................................................................................... 95 4.1.4. Mancomunitats de municipis ................................................................. 96 4.2. CONCILIACIÓ DEL CENS AMB EL REGISTRE DEL SECTOR PÚBLIC LOCAL DE CATALUNYA ......................................................................................................... 97 4.2.1. Consorcis amb inscripcions cancel·lades per anotació preventiva d'inactivitat ............................................................................................ 97 4.2.2. Mancomunitats de municipis inactives. Exercici 2022 .......................... 98 4.2.3. Consorcis no adscrits a una administració pública. Exercici 2022........ 99 4.2.4. Societats municipals no vinculades a cap administració pública. Exercici 2022......................................................................................... 99 4.2.5. Societats municipals participades íntegrament amb inscripcions cancel·lades per anotació preventiva d'inactivitat. Exercici 2022 ....... 100 4.2.6. Entitats sense ànim de lucre no inscrites en el Registre del sector públic local de Catalunya. Exercici 2022 ............................................ 100 4.3. ESTAT DE SITUACIÓ DE LA TRAMESA DINS DE TERMINI DEL COMPTE GENERAL DELS MUNICIPIS AGRUPATS PER COMARQUES................................................................. 101 4.4. MANCOMUNITATS DE MUNICIPIS QUE NO HAN ENVIAT EL COMPTE GENERAL DELS EXERCICIS 2020, 2021 I 2022 ............................................................................. 130 4.5. CONTINGUT DEL COMPTE GENERAL ...................................................................... 131 4.5.1. Ens locals que en la Memòria no han inclòs ni la informació sobre el cost de les activitats ni la informació sobre els indicadors de gestió en l'exercici 2022 ...................................................................... 131 4.5.2. Tramesa dins de termini de les memòries previstes en l'article 211 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals .................. 132 4.5.3. Ens locals que no han inclòs en la tramesa del Compte general l'auditoria dels comptes de les entitats dependents ........................... 135 4.5.4. Tramesa dels comptes anuals consolidats ......................................... 136 4.6. COMPTES GENERALS TRAMESOS DINS DE TERMINI AMB PRINCIPALS ESTATS AMB RESULTAT NEGATIU ............................................................................................. 137 4.6.1. Ens locals amb el resultat pressupostari ajustat negatiu de l'ens local, dels organismes autònoms o dels consorcis adscrits ................ 137 4.6.2. Ens locals amb romanent de tresoreria per a despeses generals negatiu ................................................................................................ 143 4.7. AGREGAT DE LES DEPESES EXECUTADES DELS ENS LOCALS, ORGANISMES AUTÒNOMS I CONSORCIS ADSCRITS, PER ÀREA POLÍTICA ......................................... 145 APROVACIÓ DE L'INFORME ............................................................................................ 147 6 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 19/2024 ABREVIACIONS EACAT Extranet de les administracions catalanes ICAL Instruccions de comptabilitat local, aprovades per les ordres 1781/2013 i 1782/2013, del 20 de setembre, del Ministeri d'Economia i Hisenda LOEPSF Llei orgànica 2/2012, del 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sosteni- bilitat financera M Milions d'euros PGC Pla general de comptabilitat, aprovat pel Reial decret 1514/2007, del 16 de novembre PGC-ESAL Pla general de comptabilitat de les entitats sense ànim de lucre, segons la legislació de la Generalitat de Catalunya, aprovat pel Decret 259/2008, del 23 de desembre PGC-PIME Pla general de comptabilitat de petites i mitjanes empreses i els criteris comptables específics per a microempreses, aprovat pel Reial decret 1515/2007, del 16 de novembre RSPLC Registre del sector públic local de Catalunya ACLARIMENT SOBRE ARRODONIMENTS Els imports que es presenten en els quadres d'aquest informe s'han arrodonit de forma indivi- dualitzada, fet que pot produir diferències entre la suma de les xifres parcials i els totals dels quadres. 7 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 19/2024 1. INTRODUCCIÓ 1.1. OBJECTE I ABAST La Llei 18/2010, del 7 de juny, de la Sindicatura de Comptes, estableix que l'informe anual sobre el Compte general de les corporacions locals té l'objectiu principal de constatar que les corporacions locals trameten el Compte general d'acord amb la normativa que regeix la matèria i abans del 15 d'octubre de l'any següent al del tancament de l'exercici. L'informe, per tant, s'elabora de forma recurrent i és una revisió limitada dels comptes, estats i de la documentació inclosa en la tramesa del Compte general i no suposa, en cap cas, una fiscalització dels comptes anuals presentats ni de la documentació que els acompanyen. Tampoc no suposa que es doni la conformitat a la gestió economicofinancera de les entitats locals que l'han enviat. A més de l'objectiu ja esmentat, hi ha altres finalitats associades al procés d'elaboració d'aquest informe anual, com són les següents: · Verificar que els comptes generals tramesos s'ajusten al que disposa la normativa i s'en- vien complets quant a ens integrants i quant a comptes, estats i justificants de cadascun d'ells. · Verificar que els comptes generals han estat lliurats a la Sindicatura mitjançant el proce- diment regulat, en els formats establerts, degudament aprovats, dins el termini previst i amb la signatura del president o presidenta de cada corporació en qualitat de comptedant. · Oferir la informació agregada de les entitats obligades a enviar els comptes a la Sindi- catura de Comptes. · Col·laborar en la millora de la formulació dels comptes anuals amb la revisió i validació de les dades comptables lliurades i amb la comunicació a la corporació local corres- ponent de les incidències, irregularitats, incongruències o mancances detectades, per- què puguin explicar-les, justificar-les o esmenar-les, segons escaigui. L'abast temporal, tant de l'exercici pressupostari com de l'exercici comptable, coincideix amb l'any natural. Aquest informe es refereix a l'exercici 2022. 9 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 19/2024 L'àmbit objectiu de l'informe se circumscriu als comptes generals de les corporacions locals, que, d'acord amb la legislació aplicable per a l'exercici 2022, estan integrats pels comptes següents: · Comptes anuals dels ens locals1 · Comptes anuals dels organismes autònoms · Comptes anuals dels consorcis adscrits2 · Comptes anuals de les entitats públiques empresarials locals · Comptes anuals de les societats mercantils de capital íntegrament propietat de l'entitat local També en el marc de l'àmbit objectiu, al Compte general de l'ens local s'hi ha d'adjuntar, com a documentació complementària, la següent: · Els comptes anuals de les societats mercantils en el capital social de les quals l'ens local tingui participació majoritària. · Els comptes anuals de les societats mercantils participades de forma minoritària i depen- dents d'un ens local i de les entitats sense ànim de lucre, en aplicació de la Llei orgànica 2/2012, del 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera (LOEPSF). Finalment, com a novetat per a l'exercici 2022, les entitats incloses en l'article 211 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals estan obligades a enviar, també com a documentació complementària, els comptes anuals consolidats en el termes que marca la normativa vigent.3 Aquest informe es refereix, per tant, a un total de 1.736 unitats comptables: els 1.114 ens locals i les 622 entitats dependents i adscrites, que figuren en el cens dels ens locals amb efectes en el Compte general del 2022, elaborat a partir de les dades del Registre del sector públic local de Catalunya (RSPLC), i que consten en l'apartat 3.1 de l'informe. 1. Segons el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, del 28 d'abril, els ens locals de Catalunya ­que conformen l'àmbit subjectiu de l'informe­ són els municipis, les comarques, les províncies, les entitats municipals descentralitzades, les entitats metropolitanes i les mancomuni- tats de municipis. 2. D'acord amb l'article 122.4 de la Llei 40/2015, de l'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. 3. L'Ordre HAC/836/2021, del 9 de juliol, va aprovar les normes per a la formulació dels comptes anuals conso- lidats en l'àmbit del sector públic local i la Resolució del 22 de desembre del 2022 de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat recomanava un nou format normalitzat dels comptes anuals consolidats del sector pú- blic local. La Sindicatura va adoptar el format esmentat per l'Acord del Ple del 14 de març del 2023 relatiu a la forma en què les corporacions locals de Catalunya han de trametre a la Sindicatura el Compte general per mitjans telemàtics per a l'exercici 2022 i successius a través d'EACAT. 10 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 19/2024 1.2. METODOLOGIA La tramesa dels comptes i estats de l'exercici 2022 està regulada en l'Acord del Ple de la Sindicatura aprovat el 14 de març del 2023,4 relatiu a la forma en què les corporacions locals de Catalunya han de trametre a la Sindicatura el Compte general per mitjans telemàtics per a l'exercici 2022 i successius, i que modificava els acords anteriors. Les modificacions nor- matives en relació amb la formulació dels comptes anuals consolidats en l'àmbit del sector públic local, entre d'altres,5 van fer necessari modificar el darrer acord regulador. D'acord amb la normativa vigent, per al Compte general de l'exercici 2022 s'han considerat tramesos dins de termini els comptes generals entrats al Registre de la Sindicatura fins al 16 d'octubre del 2023, inclòs, primer dia hàbil després del diumenge 15 d'octubre.6 La Sindicatura considera lliurat complet el Compte general de la corporació local quan reu- neix tota la documentació exigida per la normativa, tant per l'ens local com per tots els ens dependents o adscrits, i es tramet en el termini i procediment establerts. Per altra banda, es consideren comptes lliurats incomplets aquells comptes generals en què manca la informació d'algun ens dependent integrant de la corporació o algun compte o estat considerat bàsic per la Sindicatura en l'Acord regulador, o bé aquells que, tot i haver estat enviats, presenten alguna deficiència greu. Quan falta la documentació relativa a tot l'expedient d'aprovació o la tramesa s'ha enviat amb una signatura electrònica diferent de