INFORME 25/2023 TRAMESA DE LA INFORMACIÓ RELATIVA A L'EXERCICI DEL CONTROL INTERN DE LES CORPORACIONS LOCALS EXERCICIS 2019-2021 INFORME 25/2023 TRAMESA DE LA INFORMACIÓ RELATIVA A L'EXERCICI DEL CONTROL INTERN DE LES CORPORACIONS LOCALS EXERCICIS 2019-2021 Edició: desembre de 2023 Document electrònic etiquetat per a persones amb discapacitat visual Pàgines en blanc inserides per facilitar la impressió a doble cara Autor i editor: Sindicatura de Comptes de Catalunya Via Laietana, 60 08003 Barcelona Tel. +34 93 270 11 61 sindicatura@sindicatura.cat www.sindicatura.cat Publicació subjecta a dipòsit legal d'acord amb el que preveu el Reial decret 635/2015, del 10 de juliol SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 25/2023 ÍNDEX ABREVIACIONS .................................................................................................................... 6 ACLARIMENT SOBRE ARRODONIMENTS ........................................................................... 6 1. INTRODUCCIÓ .............................................................................................................. 7 1.1. OBJECTE, ABAST I METODOLOGIA ............................................................................. 7 1.2. ENS OBJECTE ......................................................................................................... 8 2. FISCALITZACIÓ REALITZADA ....................................................................................... 8 2.1. ANTECEDENTS ........................................................................................................ 8 2.2. COMPLIMENT DE L'OBLIGACIÓ DE TRAMETRE INFORMACIÓ .......................................... 9 2.2.1. Evolució................................................................................................... 9 2.2.2. Incompliment reiterat en el lliurament de la informació ......................... 12 2.2.3. Fets posteriors....................................................................................... 14 2.3. DESCRIPCIÓ DEL CONTROL INTERN ......................................................................... 15 2.3.1. Estructura de l'òrgan interventor ........................................................... 15 2.3.2. Sistema de control intern ....................................................................... 18 2.3.3. Actuacions de control financer .............................................................. 20 2.3.4. Resultats del control intern .................................................................... 23 2.4. TRAMESES D'INFORMACIÓ A LA SINDICATURA ........................................................... 25 2.4.1. Ens amb certificacions negatives .......................................................... 26 2.4.2. Acords i resolucions contraris a objeccions formulades per l'òrgan interventor ................................................................................. 29 2.4.3. Expedients amb omissió de fiscalització prèvia .................................... 36 2.4.4. Anomalies detectades en matèria d'ingressos ...................................... 43 3. CONCLUSIONS ........................................................................................................... 49 3.1. OBSERVACIONS .................................................................................................... 49 3.2. RECOMANACIONS ................................................................................................. 52 4. ANNEXOS .................................................................................................................... 53 APROVACIÓ DE L'INFORME .............................................................................................. 64 5 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 25/2023 ABREVIACIONS M Milions d'euros RCI Règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local, regulat pel Reial decret 424/2017, del 28 d'abril ACLARIMENT SOBRE ARRODONIMENTS Els imports monetaris que es presenten en els quadres d'aquest informe s'han arrodonit de forma individualitzada, fet que pot produir diferències entre la suma de les xifres parcials i els totals dels quadres. 6 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 25/2023 1. INTRODUCCIÓ 1.1. OBJECTE, ABAST I METODOLOGIA La Sindicatura de Comptes, com a òrgan fiscalitzador del sector públic de Catalunya, d'acord amb la normativa vigent i en compliment del seu Programa anual d'activitats, ha emès aquest informe sobre la tramesa de la informació relativa a l'exercici del control intern de les corporacions locals, exercicis 2019, 2020 i 2021. L'objecte del treball ha estat el següent: · Verificar el compliment de l'obligació per part de l'òrgan interventor de trametre la infor- mació prevista en l'article 218.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i els acords adoptats amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia. · Examinar la informació que han fet constar en relació amb la tramesa del control intern, la qual inclou l'estructura de l'òrgan interventor, l'exercici del control intern, els acords i resolucions adoptats contraris a les objeccions formulades, els expedients admi- nistratius amb omissió de la fiscalització prèvia i les anomalies detectades en matèria d'ingressos. L'abast del treball s'ha limitat als aspectes esmentats en els paràgrafs anteriors. Per tant, les conclusions de l'informe no poden utilitzar-se fora d'aquest context ni extrapolar-se a la resta de l'activitat desenvolupada pels ens locals. L'àmbit subjectiu són els ens locals obligats a lliurar la informació sobre l'exercici del control intern i l'àmbit temporal són els exercicis 2019, 2020 i 2021. El treball s'ha dut a terme a partir de la informació i documentació que els òrgans interventors han lliurat a la Sindicatura. Així mateix, cal tenir en compte el següent: · L'anàlisi del compliment en l'obligació de lliurar la informació s'ha fet sobre els 3 exercicis, considerant tant el termini obligatori, que és abans del 30 d'abril de l'exercici següent al qual es refereix la informació comunicada,1 com la situació acumulada a 31 de desembre del 2022. · Respecte del contingut de la informació, s'ha considerat la documentació lliurada dels 3 exercicis a 31 de desembre del 2022, excepte l'apartat que descriu el control intern que únicament s'ha analitzat la informació de l'exercici 2021. Les conclusions de l'informe inclouen les observacions més significatives, els incompliments 1. La data límit del lliurament de la informació del 2019 es va prorrogar fins al 7 d'agost de 2020, un cop ampliat el termini en 99 dies per la declaració, el 14 de març de 2020, de l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19. 7 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 25/2023 normatius detectats i les recomanacions sobre aquells aspectes susceptibles de millora que s'han posat de manifest durant la realització del treball. 1.2. ENS OBJECTE La informació a considerar abasta tots els ens locals matriu, els seus organismes autònoms i els consorcis adscrits. En el quadre següent es mostra el nombre d'ens per tipus d'ens i per any: Quadre 1. Cens. Exercicis 2019, 2020 i 2021 Ens 2021 2020 2019 Ens matriu 1.117 1.118 1.120 Ajuntaments 947 947 947 Consells comarcals 41 41 42 Diputacions 4 4 4 Entitats municipals descentralitzades 65 65 65 Entitats metropolitanes 1 1 1 Mancomunitats de municipis 59 60 61 Ens dependents i adscrits 267 279 296 Organismes autònoms 147 158 173 Consorcis 120 121 123 Total 1.384 1.397 1.416 Font: Elaboració pròpia. 2. FISCALITZACIÓ REALITZADA 2.1. ANTECEDENTS L'òrgan interventor, en compliment de l'obligació recollida a l'article 218.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, ha d'enviar anualment tots els acords i les resolu- cions adoptades pel president de l'entitat local i pel Ple de la corporació contraris a les ob- jeccions formulades, i també un resum de les principals anomalies detectades en matèria d'ingressos. Amb la finalitat que els òrgans interventors puguin complir l'obligació de trametre aquesta informació, el Ple de la Sindicatura va aprovar, el 3 de novembre del 2015, l'acord que regula les regles de presentació, i el contingut i el procediment de lliurament de la documentació i informació a què es refereix l'article esmentat. L'entrada en vigor del Reial decret 424/2017, del 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic de control intern en les entitats del sector públic local (RCI) va comportar que el 28 de gener 8 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 25/2023 del 2020 s'aprovés un nou acord que derogava l'anterior i que regulava les novetats incloses en el RCI. Aquestes regles de presentació inclouen els àmbits següents: · Informació general relativa al funcionament del control intern de l'entitat, i també a qües- tions concretes vinculades a l'exercici d'aquest control. · Informació de cadascun dels acords i les resolucions adoptats en contra de les objec- cions interposades per l'òrgan interventor, acompanyada, si escau, d'una còpia dels acords i informes emesos. · Informació sobre els expedients administratius de despeses o acords tramitats al marge del procediment establert i amb omissió de fiscalització prèvia, hagin estat o no forma- litzats mitjançant expedients de reconeixement extrajudicial de crèdit, acompanyada, si escau, dels acords adoptats i els informes emesos. · Informació relativa a les principals anomalies en la gestió dels ingressos. Les regles de presentació també recullen que en cas que durant l'exercici no s'hagués adop- tat en l'entitat local cap acord contrari a les objeccions suspensives formulades per l'òrgan interventor ni cap acord amb omissió de fiscalització prèvia, i no es detectessin anomalies en matèria d'ingressos, cal fer constar aquesta circumstància mitjançant un certificat que ho acrediti. A la pàgina web de la Sindicatura de Comptes està disponible una aplicació per complir amb l'obligació de lliurar aquesta informació i també per generar la certificació negativa que acrediti que no s'ha donat cap dels supòsits esmentats. La tramesa de la informació i docu- mentació s'ha de fer abans del 30 d'abril de l'exercici següent a aquell a què es refereix. 2.2. COMPLIMENT DE L'OBLIGACIÓ DE TRAMETRE INFORMACIÓ En aquest apartat es descriu l'evolució pel que fa al lliurament de la informació relativa a l'exercici del control intern i s'analitza quins ens han incomplert en més d'un exercici l'obli- gació de trametre a aquesta informació i altres obligacions relacionades amb la presentació d'informació economicofinancera. 2.2.1. Evolució La informació lliurada dins del termini previst en l'acord regulador i fins al 31 de desembre del 2022 es mostra per als 3 exercicis analitzats, per tipus d'ens i, en el cas dels municipis, a més, per estrats de població2 en els quadres següents: 2. Les dades de població són les del padró municipal d'habitants referides a l'1 de gener del 2021 declarades oficials mitjançant el Reial decret 1065/2019, del 30 de novembre. 9 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 25/2023 Quadre 2. Lliuraments d'informació sobre el control intern dins de termini. Exercicis 2019, 2020 i 2021 2021 2020 2019* Ens Nombre % Nombre % Nombre % Ajuntaments 678 71,59 667 70,43 579 61,14 Estrat 1: Municipis de més de 500.000 habitants - - 1 100,00 1 100,00 Estrat 2: Municipis de 100.001 a 500.000 habitants 9 90,00 8 80,00 8 80,00 Estrat 3: Municipis de 50.001 a 100.000 habitants 12 100,00 11 91,67 7 58,33 Estrat 4: Municipis de 20.001 a 50.000 habitants 36 81,82 38 86,36 28 63,64 Estrat 5: Municipis de 5.001 a 20.000 habitants 106 73,10 98 67,59 90 62,07 Estrat 6: Municipis de 1.001 a 5.000 habitants 179 71,89 173 69,48 145 58,23 Estrat 7: Municipis de 501 a 1.000 habitants 121 78,57 119 77,27 93 60,39 Estrat 8: Municipis de fins a 500 habitants 215 64,76 219 65,96 207 62,35 Consells comarcals 33 80,49 33 80,49 31 73,81 Diputacions 4 100,00 4 100,00 4 100,00 Entitats municipals descentralitzades 49 75,38 42 64,62 30 46,15 Entitats metropolitanes 1 100,00 - - 1 100,00 Mancomunitats de municipis 35 59,32 28 46,67 20 32,79 Total 800 71,62 774 69,23 665 59,38 Font: Elaboració pròpia. * La data límit per lliurar la informació del 2019 va ser el 7 d'agost del 2020. Quadre 3. Lliuraments d'informació sobre el control intern a 31 de desembre del 2022. Exercicis 2019, 2020 i 2021 2021 2020 2019 Ens Nombre % Nombre % Nombre % Ajuntaments 843 89,02 860 90,81 862 91,02 Estrat 1: Municipis de més de 500.000 habitants 1 100,00 1 100,00 1 100,00 Estrat 2: Municipis de 100.001 a 500.000 habitants 10 100,00 10 100,00 10 100,00 Estrat 3: Municipis de 50.001 a 100.000 habitants 12 100,00 12 100,00 12 100,00 Estrat 4: Municipis de 20.001 a 50.000 habitants 44 100,00 43 97,73 43 97,73 Estrat 5: Municipis de 5.001 a 20.000 habitants 131 90,34 137 94,48 139 95,86 Estrat 6: Municipis de 1.001 a 5.000 habitants 224 89,96 222 89,16 225 90,36 Estrat 7: Municipis de 501 a 1.000 habitants 145 94,16 146 94,81 144 93,51