INFORME 29/2023 COMPTE GENERAL DE LES CORPORACIONS LOCALS EXERCICI 2021 INFORME 29/2023 COMPTE GENERAL DE LES CORPORACIONS LOCALS EXERCICI 2021 Edició: gener de 2024 Document electrònic etiquetat per a persones amb discapacitat visual Pàgines en blanc inserides per facilitar la impressió a doble cara Autor i editor: Sindicatura de Comptes de Catalunya Via Laietana, 60 08003 Barcelona Tel. +34 93 270 11 61 sindicatura@sindicatura.cat www.sindicatura.cat ISSN: 2385-7455 Publicació subjecta a dipòsit legal d'acord amb el que preveu el Reial decret 635/2015, del 10 de juliol SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 29/2023 ÍNDEX ABREVIACIONS .................................................................................................................... 7 ACLARIMENT SOBRE ARRODONIMENTS ........................................................................... 7 1. INTRODUCCIÓ .............................................................................................................. 9 1.1. OBJECTE I ABAST .................................................................................................... 9 1.2. METODOLOGIA ..................................................................................................... 10 2. CONCLUSIONS ........................................................................................................... 12 2.1. OBSERVACIONS .................................................................................................... 13 2.2. RECOMANACIONS ................................................................................................. 17 3. TREBALL REALITZAT .................................................................................................. 22 3.1. CENS DE LES ENTITATS DEL SECTOR PÚBLIC LOCAL CATALÀ DE L'EXERCICI 2021 ......... 23 3.1.1. Variació del cens ................................................................................... 25 3.1.2. Inscripcions Registre del sector públic local de Catalunya i adscripcions.......................................................................................... 26 3.1.3. Fets posteriors....................................................................................... 29 3.2. TRAMESA DEL COMPTE GENERAL ........................................................................... 30 3.2.1. Grau de presentació del Compte general ............................................. 30 3.2.2. Evolució en el lliurament ........................................................................ 35 3.2.3. Incompliments en el lliurament .............................................................. 38 3.3. APROVACIÓ, FORMAT I CONTINGUT DEL COMPTE GENERAL ........................................ 41 3.3.1. Aprovació del Compte general ............................................................. 41 3.3.2. Format i contingut del Compte general ................................................. 44 3.4. VALIDACIÓ DELS COMPTES ANUALS I DE LES DADES COMPTABLES .............................. 59 3.5. ANÀLISI DELS COMPTES ANUALS I ESTATS ................................................................ 62 3.6. ESTATS AGREGATS I ESTIMATS ................................................................................ 65 3.6.1. Estat de liquidació del pressupost ........................................................ 65 3.6.2. Romanent de tresoreria per a despeses generals................................. 71 3.6.3. Compte del resultat economicopatrimonial ........................................... 73 3.6.4. Estimació de la Liquidació del pressupost ............................................ 74 4. ANNEXOS .................................................................................................................... 77 4.1. VARIACIONS EN EL CENS DELS ENS LOCALS I DELS SEUS ENS DEPENDENTS ................. 77 4.1.1. Ajuntaments .......................................................................................... 77 4.1.2. Consells comarcals ............................................................................... 79 5 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 29/2023 4.1.3. Diputacions ........................................................................................... 80 4.1.4. Entitats metropolitanes .......................................................................... 80 4.1.5. Mancomunitats de municipis ................................................................. 80 4.2. CONCILIACIÓ DEL CENS AMB EL REGISTRE DEL SECTOR LOCAL DE CATALUNYA ........... 81 4.2.1. Mancomunitats de municipis inactives pendents de donar de baixa del Registre del sector local de Catalunya .................................. 81 4.2.2. Inscripcions de consorcis del Registre del sector públic local de Catalunya cancel·lades per anotació preventiva d'inactivitat ................ 81 4.2.3. Consorcis inscrits en el Registre del sector públic local de Catalunya no adscrits a una administració pública. Exercici 2021........ 83 4.2.4. Entitats sense ànim de lucre incloses en l'informe no inscrites en el Registre del sector públic local de Catalunya. Exercici 2021 ............ 83 4.3. PRESENTACIÓ DEL COMPTE GENERAL DELS MUNICIPIS AGRUPATS PER COMARQUES ........................................................................................................ 84 4.4. MANCOMUNITATS DE MUNICIPIS QUE NO HAN ENVIAT EL COMPTE GENERAL DELS EXERCICIS 2019, 2020 I 2021 ............................................................................. 107 4.5. CONTINGUT DEL COMPTE GENERAL ...................................................................... 107 4.5.1. Tramesa dins de termini de les memòries previstes en l'article 211 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals .................. 107 4.5.2. Ens locals que en la Memòria no han inclòs ni la informació sobre el cost de les activitats ni la informació sobre els indicadors de gestió en l'exercici 2021...................................................................... 111 4.5.3. Ens locals que no han inclòs en la tramesa del Compte general l'auditoria dels comptes de les entitats dependents ........................... 112 4.6. COMPTES GENERALS AMB PRINCIPALS ESTATS AMB RESULTAT NEGATIU .................... 113 4.6.1. Ens locals amb el resultat pressupostari ajustat negatiu de l'ens local, dels organismes autònoms o dels consorcis. Exercici 2021 ...... 113 4.6.2. Ens locals amb romanent de tresoreria per a despeses generals negatiu de l'ens local, dels organismes autònoms o dels consorcis. Exercici 2021 ..................................................................... 116 4.7. AGREGAT DE L'ESTAT DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST I DE L'ESTAT DEL ROMANENT DE TRESORERIA.................................................................................. 117 4.7.1. Ajuntaments ........................................................................................ 117 4.7.2. Consells comarcals ............................................................................. 118 4.7.3. Diputacions ......................................................................................... 119 4.7.4. Entitats municipals descentralitzades ................................................. 120 4.7.5. Entitats metropolitanes ........................................................................ 121 4.7.6. Mancomunitats de municipis ............................................................... 122 APROVACIÓ DE L'INFORME ............................................................................................ 123 6 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 29/2023 ABREVIACIONS ICAL Instruccions de comptabilitat local, aprovades per les ordres 1781/2013 i 1782/ 2013, del 20 de setembre, del Ministeri d'Economia i Hisenda LOEPSF Llei orgànica 2/2012, del 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera M Milions d'euros PGC Pla general de comptabilitat, aprovat pel Reial decret 1514/2007, del 16 de novembre PGC-ESAL Pla general de comptabilitat de les entitats sense ànim de lucre, segons la legislació de la Generalitat de Catalunya, aprovat pel Decret 259/2008, del 23 de desembre PGC-PIME Pla general de comptabilitat de petites i mitjanes empreses i els criteris comp- tables específics per a microempreses, aprovat pel Reial decret 1515/2007, del 16 de novembre RSPLC Registre del sector públic local de Catalunya ACLARIMENT SOBRE ARRODONIMENTS Els imports que es presenten en els quadres d'aquest informe s'han arrodonit de forma indivi- dualitzada, fet que pot produir diferències entre la suma de les xifres parcials i els totals dels quadres. 7 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 29/2023 1. INTRODUCCIÓ 1.1. OBJECTE I ABAST La Llei 18/2010, del 7 de juny, de la Sindicatura de Comptes, estableix que l'informe anual sobre el Compte general de les corporacions locals té l'objectiu principal de constatar que les corporacions locals trameten el Compte general d'acord amb la normativa que regeix la matèria i abans del 15 d'octubre de l'any següent al del tancament de l'exercici. L'informe, per tant, s'elabora de forma recurrent i és una revisió limitada dels comptes, estats i de la documentació inclosa en la tramesa del Compte general i no suposa, en cap cas, una fiscalització dels comptes anuals presentats ni de la documentació que els acompanyen. Tampoc no suposa que es doni la conformitat a la gestió economicofinancera de les entitats locals que l'han enviat. A més de l'objectiu ja esmentat, hi ha altres finalitats associades al procés d'elaboració d'aquest informe anual, com són les següents: · Verificar que els comptes generals tramesos s'ajusten al que disposa la normativa i s'en- vien complets quant a ens integrants i quant a comptes, estats i justificants de cadascun d'ells. · Verificar que els comptes generals han estat lliurats a la Sindicatura mitjançant el pro- cediment regulat, en els formats establerts, degudament aprovats, dins el termini previst i amb la signatura del president o presidenta de cada corporació en qualitat de comptedant. · Oferir la informació agregada de les entitats obligades a enviar els comptes a la Sindi- catura de Comptes. · Col·laborar en la millora de la formulació dels comptes anuals amb la revisió i validació de les dades comptables lliurades i amb la comunicació a la corporació local corres- ponent de les incidències, irregularitats, incongruències o mancances detectades, per- què puguin explicar-les, justificar-les o esmenar-les, segons escaigui. L'abast temporal, tant de l'exercici pressupostari com de l'exercici comptable, coincideix amb l'any natural. Aquest informe es refereix a l'exercici 2021. L'àmbit objectiu de l'informe se circumscriu als comptes generals de les corporacions locals, que, d'acord amb la legislació aplicable per a l'exercici 2021, estan integrats pels comptes següents: · Comptes anuals dels ens locals1 1. Segons el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, .../... 9 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 29/2023 · Comptes anuals dels organismes autònoms · Comptes anuals dels consorcis adscrits2 · Comptes anuals de les entitats públiques empresarials locals · Comptes anuals de les societats mercantils de capital íntegrament propietat de l'entitat local També en el marc de l'àmbit objectiu, al Compte general de l'ens local s'hi han d'adjuntar, com a documentació complementària, els comptes anuals següents: · De les societats mercantils en el capital social de les quals l'ens local tingui participació majoritària. · De les societats mercantils participades de forma minoritària i dependents d'un ens local i de les entitats sense ànim de lucre, en aplicació de la Llei orgànica 2/2012, del 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera (LOEPSF). Aquest informe es refereix, per tant, a un total de 1.745 unitats comptables: els 1.117 ens locals i les 628 entitats dependents i adscrites, que figuren en el cens dels ens locals amb efectes en el Compte general del 2021, elaborat a partir de les dades del Registre del sector públic local de Catalunya (RSPLC), i que consten en l'apartat 3.1 de l'informe. 1.2. METODOLOGIA La tramesa dels comptes i estats de l'exercici 2021 està regulada en l'Acord del Ple de la Sindicatura aprovat el 13 de març del 2020,3 relatiu a la forma en què les corporacions locals de Catalunya han de trametre a la Sindicatura el Compte general per mitjans telemàtics a partir de l'exercici 2019, i que modificava els acords anteriors. D'acord amb la normativa vigent, per al Compte general de l'exercici 2021 s'han considerat tramesos dins de termini els comptes generals entrats al Registre de la Sindicatura fins al 17 d'octubre del 2022, inclòs, primer dia hàbil després del dissabte 15 d'octubre.4 La Sindicatura considera retut el Compte general de la corporació local quan reuneix tota la documentació exigida per la normativa, tant per l'ens local com per tots els ens dependents o adscrits, i es tramet en el termini i procediment establerts. del 28 d'abril, els ens locals de Catalunya ­que conformen l'àmbit subjectiu de l'informe­ són els municipis, les comarques, les províncies, les entitats municipals descentralitzades, les entitats metropolitanes i les manco- munitats de municipis. 2. D'acord amb l'article 122.4 de la Llei 40/2015, de l'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. 3. Publicat en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya 8099, del 30 de març del 2020. 4. Els articles 30.2 i 30.5 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les admi- nistracions públiques preveuen que, quan l'últim dia sigui inhàbil, s'entén que la data límit queda prorrogada al primer dia hàbil següent. 10 SINDICATURA DE COMPTES DE CATALUNYA -- INFORME 29/2023 Per altra banda, es consideren comptes lliurats aquells comptes generals en què manca la informació d'algun ens dependent integrant de la corporació o algun compte o estat con- siderat bàsic per la Sindicatura en l'Acord regulador, o bé que tot i haver-se enviat presenti alguna deficiència greu. Quan falta la documentació relativa a tot l'expedient d'aprovació o la tramesa s'ha enviat amb una signatura electrònica diferent de la del comptedonant el Compte general no es pot considerar enviat. En cas que no es trameti el Compte general o que s'hagi tramès incomplet, la Sindicatura reclama a l'ens local el Compte general o la documentació que hi manca i l'informa de les conseqüències que aquest incompliment comporta: que la Generalitat retingui, si escau, les subvencions o transferències amb càrrec als seu