Manela Delgado Carles Farràs MIXOLIDIA SL Setembre, 2021 ÍNDEX 1. INTRODUCCIÓ 3 2. ANTECEDENTS I ABAST DE LA DEMANDA 4 3. METODOLOGIA I FONTS D'INFORMACIÓ 6 4. ANÀLISI DELS DIFERENTS PARÀMETRES QUE CONDICIONEN 8 LA VIABILITAT DE LA IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE DEL SERVEI PÚBLIC EMMD DE SANT POL DE MAR 4.1- USUARIS POTENCIALS 4.2- PROJECTE DE CENTRE (PC) 4.3- RETORN SOCIAL 4.4- GESTIÓ DEL CENTRE 4.5- FUNCIONAMENT DEL CENTRE 4.6- PERSONAL 4.7- EQUIPAMENTS I INFRAESTRUCTURES 4.8- COMUNICACIÓ I DINAMITZACIÓ 4.9- SOSTENIBILITAT ECONÒMICA 5. ESTUDI ECONÒMIC FINANCER DE LA PROPOSTA 39 5.1- ESCENARI REALISTA 5.2- ESCENARI MENYS FAVORABLE 6. CALENDARI D'ACCIONS 52 7. DOCUMENTACIÓ ANNEXA 2|Pàgina 1. INTRODUCCIÓ En data 3 d'abril de 2021 la regidora de Cultura, Sra. Anna Losantos Sistach i el tècnic de Cultura i Educació Xavier de Montellà Llauradó es posen en contacte amb l'empresa Mixolida SL per sol·licitar l'assistència tècnica en la elaboració d'un Estudi i línies d'implementació per la creació d'una Escola Municipal de Música i Dansa (EMMD) al municipi de Sant Pol de Mar; donada la trajectòria i experiència en aquest camp dels membres de l'organització. L'objectiu d'aquest estudi és presentar unes línies de planificació i estratègiques del servei i la definició de la seva missió, tenint en compte tres eixos importants en la creació i funcionament d'un servei públic: - La factibilitat- Des de la perspectiva de servei públic, la proposta ha de poder ser assumible amb els mitjans i recursos que el consistori disposa. Per tant, no es plantegen horitzons impossibles, si no que han de ser assumibles i adaptables als objectius de l'Ajuntament de Sant Pol de Mar respecte al servei públic que vol donar a la seva població; però, alhora vol ser una proposta ambiciosa, en la mesura que podrà proporcionar un servei de qualitat, divers i amb el màxim retorn social. - Integralitat dels plantejaments- El document vol ser sistemàtic, i integrar el màxim d'aspectes claus per a l'èxit del plantejament de la futura EMMD, per tant, infraestructura, programes, plantilla personal, gestió, etc.... s'integren en una unitat d'acció, sabent que l'èxit del projecte és només possible des de la conjunció de tots els aspectes vinculats. - Orientació a resultats- Enfocat a que sigui sostenible econòmicament, però alhora, fent-lo atractiu per generar una transformació de la realitat social i cultural a través de la música en el municipi. Cal tenir present, que aquest és un document inicial que vol aportar el màxim d'informació necessària per la pressa de decisions i es realitza amb la intenció d'apropar al màxim la 3|Pàgina satisfacció d'aquest interessos en relació al servei que es vol prestar, optimitzant els recursos que es disposen; però que caldrà que es desenvolupi de manera més precisa i executiva en cas que l'Ajuntament decideixi crear aquest servei. L'estudi que presentem ha estat elaborat tenint en compte diverses qüestions: a- Criteris i paràmetres plantejats en les reunions inicials i de seguiment amb: i. Alcalde del municipi ii. Regidora de Cultura iii. Tècnic de Cultura b- Consideracions recollides en diverses reunions amb : i. Entitats i persones particulars de Sant Pol de Mar de l'àmbit de la música, el cant coral, les arts plàstiques i escèniques c- L'estudi de Diagnosi de l'Escola Municipal de Música i Dansa de Sant Pol de Mar i propostes de millora realitzat per la Diputació de Barcelona, realitzat l'any 2012. 2- ANTECEDENTS I ABAST DE LA DEMANDA Des del 2000 fins 2012 havia existit a Sant Pol de Mar una Escola Municipal de Música i Dansa (EMMD), que inicialment donava servei a tres poblacions ( Sant Pol de Mar, Sant Iscle de Vallalta i Sant Cebrià de Vallalta), i que es va interrompre al desembre de 2011, degut a una davallada important d'alumnes, quedant el servei públic només a la població de Sant Pol de Mar. Davant d'aquesta circumstància, l'any 2012, l'Ajuntament de Sant Pol de Mar sol·licita a la Diputació de Barcelona un suport tècnic per fer una Diagnosi de l'Escola Municipal de Música i Dansa de Sant Pol de Mar i propostes de millora realitzada pel senyor Eliseu Ribes i Domingo on s'establia un anàlisi exhaustiu de diferents aspectes i unes propostes genèriques de millora, que dissenyaven unes línies pedagògiques i de gestió en la mateixa direcció que planteja aquest projecte. Finalment, el servei va quedar suspès per diverses raons (econòmiques, gestió, funcional, organitzatives, model formatiu, etc.,), que no entrarem a valorar, però que apunten a un excés 4|Pàgina de classes d'instrument individualitzades, classes grupals molt fragmentades, fent poc sostenible el model. Actualment, hi ha un interès i una demanda per part de la població del municipi al respecte, que el consistori vol atendre i donar resposta. Per aquest motiu, és important, abans d'iniciar cap acció, poder analitzar i valorar prèviament la capacitat que té l'ens local i el municipi de poder crear i mantenir aquest servei, tenint en compte els antecedents i experiència anterior en relació a l'ensenyament musical i dansístic. En la primera reunió mantinguda amb l'Ajuntament de Sant Pol de Mar, es van exposar diversos aspectes i conclusions, derivades de l'experiència amb l'anterior l'EMMD que calia tenir en consideració per elaborar aquest estudi, i garantir la viabilitat del projecte en cas de ser implementat, en el moment actual o en un futur. El present estudi i línies d'implementació s'ha realitzat tenint en compte diferents aspectes: - Model de gestió eficient i eficaç (dimensionant adequadament els recursos econòmics, humans i materials) - Model estructural i organitzatiu basat en la racionalització i optimització de les hores lectives, i treballant des de l'oferta i no la demanda - Model formatiu on l'alumne està al centre i en atenció a la implicació i compromís que vulguin tenir amb la seva formació musical. - Model d'identitat i arrelament amb el municipi. D'acord a l'exposat, el present estudi respon a l'abast de la demanda següent: establir les línies econòmiques, organitzatives i de gestió que permetin implementar una EMMD viable i assumible per a l'Ajuntament de Sant Pol de Mar, els veïns i els usuaris del servei; així com les fases i el calendari d'actuacions que se'n deriven del procés. Aquest document té en compte diferents informes i estudis realitzats fins a la data, directa o indirectament relacionats, i es planteja en l'entorn d'una futura realitat a partir de les capacitats inversores i de gestió que des de l'Ajuntament pugin ser assumides. Els objectius del present informe són: 5|Pàgina - Analitzar la viabilitat econòmica de la implementació d'una EMM a Sant Pol de Mar, a partir d'una projecció d'usuaris mitja (tenint en compte els Cercles de Comparació de les EMM elaborats per la Diputació de Barcelona) o Estimació del cost de la inversió inicial requerida o Estimació del finançament necessari : ajuts i aportacions o Cost estimat de l'EMMD - Establir unes línies bàsiques en matèria de condicions de gestió, nivells d'activitat, requisits etc., del model de gestió del servei Com ja s'ha exposat en l'apartat 1. Introducció d'aquest document és important tenir present que aquest és un estudi inicial que vol aportar el màxim d'informació necessària per la pressa de decisions, que caldrà desenvolupar i fer efectiu, en cas que es vulgui portar a terme la implementació dels aspectes i línies que en ell es ressenyen. 3- METODOLOGIA I FONTS D'INFORMACIÓ La metodologia que s'ha seguit per la redacció d'aquest treball ha estat la que s'indica tot seguit: a- Reunions de treball, seguiment i tancament entre els redactors de l'estudi, personal polític i tècnic de l'Ajuntament de Sant Pol de Mar. b- Reunions in situ amb diferents entitats i persones a nivell particular del municipi de l'àmbit de la música i les arts. El Pla de treball s'ha estructurat en diferents fases · Fase 1. Recollida, anàlisi i valoració de la informació : estadística població, a nivell municipal i territorial, econòmica i financera, laboral, etc...) · Fase 2. Elaboració de les línies de treball de creació de l'EMMD en diferents àmbits: pedagògic, econòmic-financer (preus públics, aportació municipal, finançament del servei...) , personal, recursos materials i infraestructures, models de gestió, procés autorització del servei per part de la Generalitat. 6|Pàgina · Fase 3. Redacció i lliurament del document definitiu de l'estudi de creació de l'EMM Els principals documents de treball que s'han tingut en compte són: - Cercles de Comparació Intermunicipal de les Escoles Municipals de Música elaborat per la Diputació de Barcelona (https://www.diba.cat/es/web/educacio/cercles/cercles19) (CCIEMM) - Diagnosi de l'Escola Municipal de Música i Dansa de Sant Pol de Mar i propostes de millora elaborat per la Diputació de Barcelona ( juny, 2012) - Pla Cultural de la Vallalta elaborat per Diputació de Barcelona (2007) - Estadística de població de Sant Pol de Mar (2021) - Webs de les diferents entitats relacionades amb la música, les arts i el serveis a les persones de Sant Pol de Mar - Webs relatives a festives, fires relacionades amb la música i les arts de Sant Pol de Mar - Projectes educatius dels centres educatius (reglats com no reglats) de Sant Pol de Mar. - Cens d'Escoles de Dansa de Catalunya 2013-2014 (Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya) - Guia de las Escuelas Municipales de Música (Federación Española de Municipios y Provincias. Ministerio de Educación) - Educar en la Pràctica Artística, un fet irrenunciable ( Aliança Educació 360) Normativa en matèria d'escoles de Música i Dansa: - Llei 7/1985, 4 d'abril Reguladora de les Bases de Règim Local - Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació de Catalunya (DOGC 5422, 16-7-2009) -LEC-. - Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals - Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 7|Pàgina 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 - Pla estratègic de subvencions del Departament d'Educació per al període 2019-2020 - ORDRE EDU/7/2021, de 22 de gener, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment de concessió de subvencions, als ens locals de Catalunya, destinades al finançament de les escoles de música de la seva titularitat, del curs 2018-2019 i del curs 2019-2020. - RESOLUCIÓ EDU/1404/2021, de 5 de maig, per la qual s'obre el procediment de convocatòria pública per a la concessió de subvencions, als ens locals de Catalunya, destinades al finançament de les escoles de música de la seva titularitat, del curs 2018- 2019 i del curs 2019-2020 - Decret 354/2021, de 14 de setembre, de les escoles que imparteixen ensenyaments no reglats de música i dansa. 4. ANÀLISI DELS DIFERENTS PARÀMETRES QUE CONDICIONEN LA VIABLITAT DE LA IMPLEMENTACIÓ DEL SERVEI PÚBLIC EMMD DE SANT POL DE MAR Com s'ha exposat anteriorment, l'objectiu d'aquest document és facilitar un plantejament organitzat i factible que contribueixi a poder crear un servei públic municipal en matèria educativa de música i dansa, convertint-se en un referent del municipi de Sant Pol de Mar. A Catalunya, en aquestes últimes dècades l'evolució de les Escoles Municipals de Música i Dansa (EMMD) s'ha desenvolupat en unes proporcions que les ha convertit en un equipament habitual als municipis. No obstant, cal remarcar que l'ensenyança musical o d'altres ensenyaments artístics no són un servei obligatori ni tampoc universal, però la tradició musical i artística, arrelada en alguns municipi i/o la creixent demanda dels ciutadans ha fet que les administracions locals consideressin, de manera gradual, que l'ensenyança artística i l'accés per part de la seva població s'hagi constituït en un dret, malgrat que la competència en matèria educativa és exclusiva de la Generalitat de Catalunya. D'acord a la normativa vigent, les escoles de música i dansa imparteixen ensenyaments no reglats, aportant una formació teòrica i pràctica als alumnes que els permet gaudir de la pràctica artística individual i de conjunt. Aquest tipus formació no porta a l'obtenció de títols 8|Pàgina amb validesa acadèmica oficial, però això no significar que els continguts impartits siguin de baix nivell o qualitat. Es poden distingir dos tipologies d'EMMD: les que estan autoritzades pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya (DEGC) i les no autoritzades. Ser escola municipal autoritzada comporta: - Poder accedir a la convocatòria de subvencions del DEGC pel finançament d'aquests centres d'educació artística. - Que l'alumnat que estigui cursant simultàniament l'ESO o el batxillerat i estudis de música en una escola de música i dansa autoritzada pot sol·licitar el reconeixement de les matèries que es descriuen a la resolució d'organització i funcionament dels centres en cada curs acadèmic. En els nivells de batxillerat cal que superi una prova d'accés a un Conservatori de Grau Professional. Per aquest motiu, i tenint en compte l'experiència amb l'anterior EMMD1, és important subratllar que si en un futur l'Ajuntament decideix crear l'EMMD de Sant Pol Mar cal que faci una profunda reflexió en relació a la tramitació de l'expedient d'autorització. El nostre parer sobre aquesta qüestió és que és bàsic i necessari que sigui una escola autoritzada pel DEGC, d'acord a la normativa vigent en moment de la seva creació, per l'elevat retorn econòmic i acadèmic que representa. Aquest document no incorpora l'anàlisi i estudi de dades demogràfiques, característiques del municipi, etc., atès que l'Ajuntament de Sant Pol de Mar disposa d'estudis i informes actualitzats i exhaustius en aquest àmbit; i es s'ha cregut convenient no omplir pàgines amb informació que ja es disposa i si, en canvi, posar el focus en analitzar i valorar diferents aspectes que cal considerar en el servei públic, degut a la seva rellevància i pes en l'èxit o el fracàs del projecte: Usuaris potencials 1 L'anterior EMMD no era un centre autoritzat pel DEGC. 9|Pàgina Projecte de Centre Retorn social Gestió de centre Funcionament del centre Personal Infraestructura i equipaments Sostenibilitat econòmica